توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

چه نوع ترکیب جمعیتی عامل توسعه پایدار شهرخواهد بود ؟


یکی از موارد لازم  برای رسیدن به توسعه پایدار در شهر ها  جمعیت آن شهرمی باشد.

تعداد جمعیت . متوسط سنی ، بعدخانوار ، سطح تحصیلات ، توزیع جنسیتی  و جمعیت مهاجر ازفاکتور های موردبررسی در جمعیت یک شهر به شمار می رود .  

چند وقت پیش شایعه ای در نراق بر سر زبان ها مطرح شد که ریشه آن در صحبت های یک فرد غیر متخصص در این زمینه بود .این فرد در جلسه ای عنوان کرده بود که نراق جمعیتش در حال کاهش است و برعکس روستای راوه در شهرستان دلیجان درحال افزایش می باشد و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، امکان دارد که روستای راوه شهر و نراق تبدیل به روستا شود  .طرح این موضوع باعث نگرانی دربین برخی از شهروندان  نراقی شد تا جایی که چندین نفر به بنده مراجعه کرده و خواستار اطلاعاتی در این خصوص بودند . چون  اساس این شایعه خیلی مسخره ، غیر کارشاسانه واصلا  برای رسیدن به برخی اهداف پست سیاسی بود در آن زمان تنها به نوشتن مطلب سیاه نمایی به چه منظوری؟ بسنده کردم ولی  به خوانندگان وبلاگ قول دادم به صورت کاملا مستند آمار جمعیت شهر نراق را در معرض دید و قضاوت عموم قرار دهم .  

آمار جمعیت شهرنراق تایید شده از طرف مرکزامار ایران به شرح زیر می باشد

1 – سال 1345 جمعیت نراق         2504 نفر

2 سال1355 جمعیت نراق          2139 نفر

3 سال 1365 جمعیت نراق         2511 نفر

4 سال 1375 جمعیت نراق         3088 نفر

5 سال 1385 جمعیت نراق         2819 نفر

6 سال 1390 جمعیت نراق         2850 نفر

آمارفوق دو  دوره  کاهش جمعیت را در نراق نشان می دهد . بار اول فاصله بین سالهای 1345 تا 1355  که تقریبا 365 نفر کاهش جمعیت داشته و باردوم فاصله بین سالهای 1375 تا 1385 است . در این فاصله زمانی هم آمار  نراق 269 نفر کاهش جمعیت دارد .

کاهش جمعیت سالهای 1345 تا 1355 کاملا طبیعی و متاثر از فضای کل کشور است . با ایجاد بازار کار در شهر های بزرگ و اجرای طرح اصلاحات ارضی مهاجرت گسترده ای از شهر ها و روستا ها به شهر های بزرگ  بخصوص تهران اتفاق افتاد .

 اصطلاح خیابان چراغ برق  ازاین تاریخ به بعد در ادبیات ما نراقی ها مساوی شد با ثروت و پولدار شدن

اما کاهش جمعیت در فاصله زمانی بین سالهای 1375 تا 1385 دلیل خاصی دارد که شنیدن داستان آن شاید برای شما خیلی جالب باشد . بنده مهر سال 1375خدمت سربازی را تمام کرده و به شهر برگشتم .روزی آقای ابوالفضل قجری که در آن زمان معاون اداری مالی فرمانداری دلیجان بود من را دید و گفت فرمانداری برای طرح سرشماری در حال جذب نیرو است. اگر تمایل داری ثبت نام کن . من و برادرم احمدو آقای مجتبی رمضانی از نراق ثبت نام  کردیم . یک دوره 15 روز کلاس رفتیم . آقای میرشکاری هم که الان کارمند اداره دارایی دلیجان است در این طرح شرکت داشت .

من شدم مسئول تیم سرشماری دهستان هستیجان و احمد و مجتبی هم شدند مامور سرشمارنراق . همان روزهای اول سرشماری آقای قجری به من گفت فرماندار با شما کار دارد . به اتفاق ایشان رفتیم به اتاقش . ایشان نگرانی خود را ازاینکه حوزه انتخابیه در فرمانداری محلات است را طرح کرد و از من خواست ماموران سرشمارنراق را توجیه کنم تا جایی که امکان دارد دانشجویان نراق را درآمار نراق ثبت نام کنند . طبق آموزشی که مرکز آمارایران به ما داده بود دانشجویان جزو آمار  شهر محسوب نمی شدند ولی به لحاظ مسائل سیاسی مسولین شهرستان خواستار این بودند که این اتفاق رخ دهد . من هم پیغام ایشان را به سرشمار های نراق رساندم . آنها هم سعی کردند تا جایی که امکان دارد دانشجویان مقیم شهر را در آمار نراق درج کنند .  نتیجه این شد که آمار جمعیت شهر به تعداد 3088 نفر در این دوره رسید .

این اتفاق در سال 1385 که  دوره سرشماری بعدی بود  تکرار نشد  لذا جمعیت واقعی نراق  یعنی 2819 نفر شمارش شد .

ریز آمار نفرات سرشماری شده  نراق درسال 1375 در حال حاضر موجود است و به راحتی می توان تعداد دانشجویان را از آن استخراج کرد .

 مطالب فوق مقدمه ای بود برای طرح  بحث چه نوع جمعیتی عامل توسعه پایداراست ؟

اگر قرار باشد تنها به توسعه فکر کنیم مثل این اتفاقی که الان دربرخی از شهر های مجاور افتاده است هر نوع جمعیتی با هر ترکیبی عامل این توسعه خواهدبود . حتی جمعیت مهاجر افغان و یا مهاجراز روستا ها و .....

اما اگرقرار باشد به توسعه پایدار فکر کنیم درافزایش جمعیت با محدودیت هایی مواجه خواهیم بود .

 بیش از سه  راه  منطقی برای افزایش جمعیت در شهر متصور نیست

1 – رشد زاد وولد و جلو گیری از مهاجرت به خارج از شهر

2 – برگشت افرادی که در گذشته از شهر  مهاجرت کرده اند  

3-  فراهم کردن زمینه جذب جمعیت مهاجر از دیگر شهر ها و روستا های کشور

 تحلیل آمار سال 85 نراق نشان می دهد در حال حاضر بیش از 65% از جمعیت شهر در خانواده های 1 تا سه نفره زندگی می کنند . این نشان می دهد که نراقی ها به شدت در حال تنظیم خانواده هستند و تمایلی برای افزایش تعداد خانوار ندارند . چیزی که مثلا در روستای راوه دقیقا عکس آن مشاهده می شود .

در خصوص مورد دوم  یعنی جمعیتی که سالهای پیش  مهاجرت کرده اکنون مقدمات برگشت آنها فراهم شود ، آنها عمدتا  متوسط سنی بیش از 50 سال دارند .  یعنی نراقی ها در سن بازنشستگی به نراق بر می گردند. لذا این موضوع هم  تعادل سنی جمعیت را دچار مشکل خواهد کرد . در این حالت متوسط سنی جمعیت شهر به سوی جمعیت میانسال  حرکت خواهد کرد.  

اما در شکل سوم آن می توان اینگونه  تصور کرد ما بتوانیم مثلا با احداث ناحیه صنعتی طی سه سال آینده 3000 نفر را به جمعیت شهر اضافه کنیم.باید به این موضوع فکر کنیم که  این 3000 نفر جمعیت مهاجر با کل جمعیت شهر برابری خواهند کرد . دراین حالت ترکیب جمعیت بومی و جمعیت مهاجر دچار یک تغییر اساسی خواهد شد .

برای مثال اگر کسی که 2 سال است از نراق دور بوده ودر سال 1394 به شهر مراجعه کند و ببیند 30% از ساکنان شهر به زبان ترکی  یا لری و یا کردی صحبت می کنند  چه حالی پیدا خواهد کرد ؟  

اصطلاحا در این حالت می گویند هویت اجتماعی ساکنان شهر دستکاری اساسی شده است .   

حال این سوال طرح می گردد  که آیا قرار است توسعه ما به قیمت از دست دادن هویت اجتماعی ما تمام شود؟

آیا چیزی که به دست می آوریم ( توسعه کالبدی )  با چیزی  که از دست خواهیم داد ( هویت شهری نراقی ) برابری خواهد کرد ؟

 برای  مثال آیا ما حق داریم اگر با جمعیت 3000 نفری در حال حاضر سطح متوسط سواد در نراق دیپلم است آن را باجمعیت 8000 نفری در افق 1400 به سیکل کاهش دهیم ؟

از شما کاربران محترم درخواست دارم با مطالعه متن فوق نظر خود را درخصوص راه های افزایش جمعیت  شهر با نگاه به رویکرد توسعه پایدار مطرح نمایید .

 

 

   

 

نظرات 35 + ارسال نظر
دوستار نراق چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:28 ق.ظ

با عرض سلام و احترام
اول از همه از صداقت بیان شما سپاسگزارم
ولی آمار جمعیت نراق بسیار نا امید کننده به نظر میرسد و به نظر میرسد در چندین دهه اخیر جمعیت در حال درجا زدن بوده و اما این که بگوییم مقصر کیست خیلی بی انصافی است ولی در شرایط موجود بهترین راه برای گامی بلند در توسعهی شهری و پیشرفت جمعیت تنها و تنها راه اندازی هرچه سریع تر شهرک صنعتی است که می تواند به سرعت ب رشد جمعیت شهری و پیشرفت شهذر کمک کند امیدوارم مردم عزیز شهر پشت در پشت هم و با همدلی و اتحاد اول به شکل گیری شهرک و سپس توسعه آن با همکاری صمیمانه شهرداری و حمایت از سرمایه گزاران نراقی و غیر نراقی به این مهم اقدام ورزند
شاید اگر چنین و چنان می شد جمعیت نراق آنچنان می شد ولی نشد حالا که نشده دنیا به آخر نرسیده و هنوز راه برای جبران وجود دارد
به نظر اولین قدم تشکیل کارگروهی توسط شورای محترم شهر برای پیگیری های بیشتر و با سماجت بیشتر برای انجام مقدمات نهایی شکل گیری شهرک و است از شما شهردار محترم هم به عنوان یک همشهری نه یک مدیر کشوری تقاضا دارم نهایت تلاش خود و رایزنی های خودرا برای این اقدام انجام دهید مطمئن بای مردم نراق قدر دان زحمات شما و دوستان خواهند بود
به امید روز های بهتر
یا حق

سلام دوستار نراق . بنده هم به سهم خود از اینکه شما اولین نظر را ارسال کردی سپاسگزارم .
اما باید به چند نکته اساسی توجه داشت .
1 - این وبلاگ کاملا تخصصی است و قرار نیست در آن مطالب احساسی درج گردد .
2 - جمعیت نراق از فاصله زمانی 1355 تا1390 جمعا نرخ رشد 3 درصد داشته است . این یعنی اینکه نشان می دهد شهر نه تنها درجا نزده است بلکه رشد نسبتا خوبی هم داشته است .
3 - شهر هایی که نرخ رشد بالایی دارند این نرخ رشد آنها درونی نیست بلکه عامل مهاجر پذیری باعث بالا رفتن نرخ رشد آنها شده است .
4 - سه راهکار منطقی برای بالا رفتن نرخ رشد طرح گردید . انتظار می رفت شما بر اساس راهکار های ارائه شده نظر خود را اعلام می کردید .
5 - چه تضمینی وجود دارد که کارگران و مهندسان فعال در ناحیه صنعتی نراق در شهر نراق سکونت نمایند . مگر فاصله این ناحیه با ناحیه صنعتی دلیجان در منطقه کاه گندم کمتر از 8 کیلومتر نیست ؟
6 - تنها یک تضمین وجود دارد که کارگران این ناحیه تماما نراقی باشند . آیا در حال حاضر به نظر شما 100 نفر نیروی انسانی جویایی کار آن هم جویای کار در واحد های تولیدی در نراق وجوددارد .
7 - چه تناسبی بین فارغ التحصیل های دانشگاه آزاداسلامی نراق با واحد های تولیدی و صنعتی وجود دارد؟
8 - و اما سوال آخر و اساسی آیا به نظر شما راه حل رسیدن به توسعه پایدار در شهر نراق افزایش جمعیت آن است ؟
اگر جواب شما آری است پس خواهشا پاسخ دهید چرا کلان شهر تهران با آن همه امکانات و سرمایه در حال خارج کردن جمعیت خود میباشد ؟

دانشجو دانشگاه تهران چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:45 ق.ظ

آقای مهندس مرادی عزیز. عیدتون مبارک . تشکر می کنم از راه اندازی این وبلاگ . همکلاسی ها خیلی خوشحال شدن وقتی شنیدن شما قرار است تجربیات خود را در معرض دید عموم قرار دهید .
واقعا ما باید برای گرفتن یک تجربه از کارهای شما ساعت ها وقت می گذاشتیم و لی الان می توانیم از این طریق با شما گفتگو کنیم .
در ضمن جناب آقای دکتر حناچی هم در جریان وبلاگ قرار گرفتن و سلام رسوندن . قرار شد بعد از عید هم یک جلسه خدمت شماباشیم سر کلاس نقد مرمت دانشکده پردیس .
نوشته دوستار نراق نشان از این دارد که شما باید حالا حالا در خصوص توسعه پایدار مطلب بنویسید تا ذهن دوستان شما در نراق با شاخص های این نوع از توسعه آشنا گردد .
افزایش کمی جمعیت در مبحث توسعه پایدار مساوی است با ناپایداری توسعه و افزایش کیفی مساوی با پایداری .
در اورپا شهر هایی وجود دارد که جمعیت آنها 1000 نفر بیشتر نیست . آنها توسعه یافته هستند هرچند که نرخ رشد منفی هم دارند .
سعی می کنم مطالب علمی مرتبط رابرایتان ایمیل کنم. اگر دوست داشتید در اختیار کاربران قرار دهید .

سلام. دانشجوی محترم دانشگاه تهران .عید بر شما و خانواده محترم هم مبارک باشد . سلام مرا هم به همه همکلاسی ها و جناب آقای دکتر حناچی ودکترایزدی برسانید .
حضور درجمع شما و اساتید محترمتان افتخار بزرگی برای بنده است .
خوشحالم از اینکه می بینم تجربه نراق سر کلاس های تخصصی شما نقد و بررسی می شود .
بله درست فرمودید عبوراز توسعه و رسیدن به توسعه پایدار در برنامه ریزی شهری کاربسیار سختی است .
بعضا ما اصرار داریم همان کارهایی که اروپایی ها 50 سال پیش انجام دادند را یک بار دیگر تجربه کنیم . ظاهرا اصلا قرار نیست ما میان بر بزنیم . البته خود شما بهتر میدانید که اونها هم بدشان نمیاد ما هزینه های پروسه تکامل توسعه را پرداخت کنیم .
در مطلب قبلی اشاره شده به چند آیتم مورد نظر از مقام معظم رهبری در راستای توسعه پایدار . یکی از آنها متن زیر بود
((ـ فرا صنعتی شدن : جامعه پیشرفته و توسعه یافته از نظر ایشان جامعه ای است که از مرحله صنعتی اولیه و کارخانه های دودکشی پا را فراتر گذاشته و به مرحله ای بالاتر یعنی ورود به عرصه تکنولوژی های سطح بالا شده است .

تکنولوژی هایی مثل نانو تکنولوژی تکنولوژی هسته ای تکنولوژی های مربوط به فناوری اطلاعات و هوا فضا و خلاصه هرگونه تکنولوژی که تعلقی به صنایع پایین دستی مثل کارخانه های دودکشی نداشته باشد.))
منتظر دریافت اطلاعات علمی و نقد های عالمانه شما هستم .
ایام به کام

ترابی چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:32 ق.ظ http://amrebemaruf.blogfa.com

سلام آقای مرادی
به نظر من در حال حاضردر نراق نیاز به ایجاد شغل هست
مسلما اگر شغل در نراق ایجاد شود جلوب مهاجرت افراد به شهرهای دیگر گرفته خواهد شد و جمعیت جوان در شهر ساکن خواهد شد و این موضوع در سالهای اینده باعث خواهد شد ترکیب جمعیتی نراق به میانسالی نزدیک نشود اما این روال فعلی مسلما چینش جمعیتی نراق را به سمت میانسالی سوق خواهد داد.
بنده مورد سوم رو انتخاب می کنم .چون به نظرم منطقی تر از راههای دیگه هست

سلام جناب ترابی عزیز
بنده هم منکر ایجاد شغل برای ماندگاری جمعیت در نراق نیستم!
اما سوال اساسی اینجا است که اگر شغل ایجادشود و نیروی تخصصی آن وجود نداشته باشد یا اینکه بین نیروی متخصص و شغل ارتباط منطقی نباشد باز هم شاهد مهاجرت افراد خواهیم بود .
برای مثال اگر از دانشگاه آزاد واحد نراق سالی5 نراقی مرک فوق لیسانس حقوق بگیرند هر 5 نفر آنها محکوم به مهاجرت هستند. چون شغل متناسب با این رشته در نراق فراهم نیست .
ولی اگر 10 مهندس عمران ، معماری ، باستان شناسی ، گردشگری و .... مدرک بگیرند ما مجبور نخواهیم بود این افراد متخصص مورد نیازرا از شهرهای دیگر دعوت به همکاری کنیم .
گزینه سوم که جلب جمعیت مهاجر از بیرون نراق است به قول شما با فراهم کردن زمینه اشتغال در شهر فراهم می گردد .
خواهشا در خصوص مزایا و معایب این نوع افزایش جمعیت نظر خود را درج کنید .

دوستار نراق پنج‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:58 ب.ظ

با عرض سلام و احترام
خدمتتان عرض کنم اولا بنده هیچ مطلب احساسی بیان نکرده و نخواهم کرد آقا مرادی شما بهتر از هر کس می دانید که جمعیت شهر با توجه به افت تعداد دانشجو در سال جاری و سال های آینده به دلیل از دست رفتن بسیاری از فرصت های شغلی فعلی به شدت کاهش خواهد یافت و بنده می توانم اینجا به شما قول دهم که اگر شرایط فعلی تغییری نکند و مقدمات شکل گیری شهرک صنعتی سریع تر انجام نشود شهر نراق در عرض مدت نهایتا 7 سال با کاهش 50 درصدی جمعیت به ویژه نیروی جوان مواجه خواهد شد و در ارتباط با تهران خدمتتان عرض کنم که استراتژی دولت حفظ و رشد جمعیت در شهر های کوچک است چرا که با توجه به مشکلات عدیده ی تهران بزرگ از جمله آلودگی،جمعیت روبه انفجار و 100 ها مشکل دیگر زندگی در سال های آینده را با مشکل مواجه خواهد کرد
آقای مرادی شهر نراق با بیش از هزار سال قدمت وبه عنوان قدیمی ترین شهر استان قابلیت های فراوانی دارد و این روکود جمعیتی اصلا به نفع نراق نبوده و نخواهد بود
1.آقای مرادی آیا فکر نمی کنید علت عدم وجود امکانات شهری در نراق کمبود جمعیت است؟
2.آیا یکی از عوامل رشد جمعیت در شهر دلیجان راهندازی شهرک صنعتی و جمعیت بالغ بر 7 هزار نیروی مشغول به کار در ان می باشد؟
3.آیا شهر نراق داری امکانات ضعیت و ناچیز به دلیل کمبود جمعیت نیست؟
مطمئن باشید مهمترین مساله در شهر در حال حاضر کمی جمعیت و نبود فضای توسعه می باشد
امیدوارم سخنان بنده حقیر مورد عنایت حضرتعالی و منتقدین و موافقین قرار گیرد
به امید روز های بهتر
یا حق

سلام دوستارنراق
باز هم احساسی مطلب نوشتی !!!
در حال حاضر بیش از 50 درصد از فرصت های شغلی مستقیم دانشگاه نراق در اختیار افراد غیر بومی و غیر نراقی است
تابحال به دلایل آن فکر کرده اید ؟
برای مثال چند نفر از بچه های نراق عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق هستند ؟
شنیدم دانشگاه 100 عضو هیات علمی دارد و تنها عضو هیات علمی نراقی دانشگاه اقای عباس رضایی است که با او هم مخالفت می شود .
چه تضمینی وجود دارد که این 50 درصد به 70 درصد تبدیل نشود ؟
1 - نه فکر نمی کنم نراق در مقایسه با شهرهای مشابه خود از نظر زیر ساخت های شهری کمبود امکانات داشته باشد .
2 - صنعت در دلیجان باعث ایجاد توسعه شده است ما در این مطلب به دنبال مباحث توسعه پایدار هستیم . قرار نیست ما تجربه 20 سال پیش آنهال را تکرار کنیم . خواهشا متن مطالب درج شده در وبلاگ را یک بار دیگر مرور کنید .
3 - نه باز تکرار می کنم. شهر نراق در مقایسه با شهر های دیگر کشور دارای کمبودامکانات نیست . البته برای رسیدن به شرایط بهتر باید تلاش کرد و به وضع موجود قانع نشد ولی افتادن از طرف دیگر بوم هم خطرناک است . ((احساس اینکه ما در برهوت امکانات شهری زندگی می کنیم یک احساسی خطر ناک و گمراه کننده است ))

سپاسگزارم از توجه جنابعالی به این بحث مهم .
منتظر نظرات بعدی شما هستم .

محمد پنج‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:10 ب.ظ

سلام
شما فقط این رو گفتید با احداث شهرک صنعتی به طور مثال سه هزارتا مهاجر به این شهر میاد خب پس جوونهای خوده نراق چی؟
اونا میرن جای دیگه سرکار خب اونها هم نراق میرن سرکار وشکیل خانواده میدن و بچه دار شده وجمعیت نراقی بیشتر میشه اونها کجای این بحث شما قرار دارن؟

سلام محمد جان . از جوانان نراق باآن هوش و استعداد خدا دادی انتظار می رود که همه متخصص باشند نه کارگر صفر .
حرف ما این است که اگر ناحیه صنعتی ایجاد شود و جوانان نراق متناسب بانیاز این بازار کار آموزش و تخصص های لازم را ندیده باشند باز محکوم به مهاجرت خواهند بود و به جای آنها افراد متخصص غیر نراقی این فرصت های شغلی را اشغال می کنند و به جای سکونت در نراق سکونت در شهر دلیجان راترجیح می دهند؟
برای مثال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق 100 فرصت شغلی هیات علمی وجود دارد . هیچ کدام از نراقی های ساکن تابحال نتوانسته اند از این فرصت شغلی استفاده کنند .
قرار است در خروجی این بحث ما به توسعه پایدار برسیم نه توسعه .

دانشجو شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:30 ب.ظ

سلام آقای مرادی. یادته یه روز به من جمله معروف دکتر شریعتی را گفتی آویزه گوشم کنم .
(( شما فکر کردن خودتان را عوض کنید زیستنتان خود به خود عوض خواهد شد ))
ظاهرا دوستان نراقی قصد ندارند تغییری در اندیشه های و تحلیل های خود بدهند .
شمااصرار دارید که آنها به توسعه پایدار فکر کنند ولی آنها حتی برای توسعه هم فکری از خود ندارند .
ظاهرا قرار است دستی از غیب بیاید و مشکلات نراق را حل کند. من به شما پیشنهاد می کنم سفری به هند داشته باشید وکمی علم جادو و جنبل یاد بگیرید تا بتوانید مشکلات نراق را یک روزه حل کنید .
پیشنهاد می کنم ترتیب یک جلسه را در شهر نراق بدهید و دوستان را فراخوان بزنید برای طرح بحث های رودر رو .
بدرود

سلام دوست دانشجو .
درست است برای هر تغییری ابتدا باید فکر را دچار تحول کرد .
قرار نیست همه چیز اولش خوب باشد مهم این است که آخر کار بحث ها پخته و علمی شود .
اگر کمی صبر داشته باشید خواهید دید که اتفاقا دوستان ما در نراق کاملا با مباحث به صورت علمی برخورد خواهند کرد .
پیشنهاد شما هم ظرف چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد. ابتدا باید کمی به صورت تئوری روی مباحث کار کرد .
بنده به اینده امیدوارم .

یه دوست دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:46 ق.ظ

سلام . جهت اطلاع
آقای عباس رضایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نراق نیست تنها نراقی عضو هیات علمی خانم دکتر جعفری است
تاز زمانی که نراقی ها توی دانشگاه سایه هم را با تیر میزنن نباید انتظار داشت یه نراقی حتی مسئول یه واحد کوچیک در دانشگاه باشد چه برسد به ریاست و معاونت و عضو هیات علمی .
ای برادر خانه از پای بست ویران است .

سلام . ممنون از اطلاع رسانی شما . برای سرکار خانم دکتر جعفری آرزوی موفقیت دارم که باعث افتخار برای نراق هستند .
دوست عزیز
اگر خانه از پای بست هم ویران باشد باید آن را روزی از نو ساخت !!!
لطفا نظر خود را در خصوص بحث توسعه پایدار در شهر درج کنید

داشجوی برنامه ریزی شهری دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:23 ب.ظ

سلام جناب مهندس مرادی
تشکر می کنم از راه اندازی این وبلاگ. امیدوارم بتوانیم از این طریق در تجریبات با ارزش شهر نراق سهیم باشیم
یه تذکر داشتم برای دوستار نراق .
من اطلاعات طرح آمایش سرزمین و مطالعات طرح جامع و یژه نراق را دارم . در هر سه طرح با توجه به سیاست های دولت جمعیت 6000 تایی برای نراق در افق 1400پیش بینی شده است . تهیه کنندگان این دو طرح از مجرب ترین مشاوران شهرسازی کشور هستند .شرکت آمود که در حال حاضر طرح ویژه نراق را در دستور کار خود دارد یکی از شرکت های تهیه کننده طرح جامع تهران است .
حال جای سوال دارد این دوست خوبمان در نراق اطلاعاتشان رااز کجا آورده اند که پیش بینی می کند چند سال دیگر جمعیت نراق نصف شود .

سلام دانشجوی محترم .
در طرح ویژه نراق یک سیکل برگشت جمعیت از کلان شهر ها به شهر های کوچک دیده شده است . البته در حال حاضر ما شاهد چنین برگشت جمعیتی هستیم .
این نوع جمعیت مزایا و معایب خاص خود را دارد .
عمدتا سن آنها از 40 سال بیشتر است .
ولی از طرفی این نوع از جمعیت سربار نیست . یعنی توان مالی و تجربه نسبتا خوبی دارند ولی به دلایل شرایط سنی اهل ریسک های مخصوص جوانان نیستند .
همانطور که استحضار دارید کمیت جمعیت عامل توسعه پایدار نیست بلکه کیفیت جمعیت است که می تواند عامل توسعه پایدار باشد .
متاسفانه هیچ کس فعلا در نراق مطالبات کیفیتی جمعیت ندارد همه به دنبال افزایش جمعیت به هر قیمتی هستند !
برخی ها اعتقاد دارند اگر جمعیت شهر دو برابر شود مشکلات شهر حل می گردد.غافل از اینکه افزایش بدون برنامه جمعیت مشکلات جدیدی را به همراه خواهد آورد .
تشکر از اینکه وارد بحث شدید

دوستار نراق دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:04 ب.ظ

با عرض سلام و احترام
خدمت دوست عزیزمان دانشجوی برنامه ریزی شهری اعلام کنم
اولا از صمیم قلب و با تمام وجود آرزو دارم سخن شما محقق شود
ولی آیا این دوست ما تا به حال به شهر ما سفر کرده است ؟
واگر سفر کرده وضعیت اشتغال در شهر را بررسی کرده است؟واگر بررسی کرده باشد مطمئن بودم نظری کاملا مخالف داشت؟
آیا حس نمی کنید که دیگر دانشگاه به ته خط نزدیک می شود؟
آقای مرادی ممکن است چندی از امکانات شهری نراق از جمله تفریحی،علمی و ورزشی برای جوانان را نا م ببرید؟
آقای مرادی درست است که دانشگاه شاید شغل مستقیم آن برای نراقی ها ۳۰ درصد است ولی بسیاری از مردم نراق به طور غیر مستقیم از دانشگاه امرار معاش می کنند نمی دانم شما یا دیگران هم همین
حس را دارند یا نه ولی به خدا دلم برای شهرمان می سوزد دلم برای نسل آینده برادرانمان می سوزد
آقای مرادی لطفا نام چند شغل موجود در نراق را نام ببرید؟
نراق چه شهری است که داروخانه ندارد؟درمانگاه شبانه روزی ندارد؟یک موسسه علمی مثل مرکزی برای کلاس های زبان و کامپیوتر ندارد؟
اگر واقعا نراق شهر است و به قول شما سرشار از امکانات پس چرا پسر خودتان را به مدرسه دلیجان می برید؟
آقای مرادی تنها و تنها راه نجات شهرک صنعتی است و بس ....
بله آقای مرادی واقعیت ها سخت است ولی چاره ای جز قبول آن نداریم

سلام دوستار نراق
هیچ پاسخی برای مطالب احساسی شما ندارم .
موفق باشید

محمد سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:18 ب.ظ

سلام
خب منم میگم اگه قرار نراق توسعه پادار داشته باشه
مثلا ما داریم بنا های تاریخیمون رو ترمیم میکنیم از این دست بناهای که نیاز به تعمیر اساسی داره هم زیاد داریم همه هم میدونن
بیایم یه گروه بسازیم بفرستیموشن اموزش برای تعمیر همین بناها بعد بیان نراق با هزینه خیلی کمتری میشه این بنا ها رو ساخت احساس مسولیت بشتری خواهند داشت اعتماد به نفس این جوونا بالا میره و میشه گفت اینده اینها شکوفا میشه از نراق هم تکون نمیخورن ما اول باید یه کاری کنیم این جمعیتی که هست از نراق بیرون نره تا با کاهش جمعیت قبل از ورود اون مهاجر های غریبه جمعیتمون کم نباشه و یه فکری به حال این افغانیهای که تونراق دارن روز به روز بیشتر میشن بکنیم
تا بلای دلیجان سر نراق نیومده
یا مثلا یه فرهنگی جا بی افته که دوباره بشه مثل قدیم الان پسر ها دارن میرن شهرهای دیگه ازدواج میکنن و دخترها هم دارن با غیر نراقی ازدواج میکنن
خب این خودش یه ضعفه بزرگه چرا خانواده های نراقی باهم وصلت نمیکنن

سلام محمد
دست و پا شکسته به نکات خوبی اشاره کردی
1- از جوان های نراق برای احیاء بافت استفاده کنیم .
2 - مواظب افزایش جمعیت افغانیهادرشهر باشیم.
3 - چرا پسران نراق با دختران غیرنراقی ازدواج می کنند و بر عکس ؟
اما پاسخ .
ده تا جوان تو نراق معرفی کن حاضر باشن یک سال از نراق برن بیرون برای دیدن دوره های تخصصی مرمت بنا های تاریخی
زیاد شدن افغانی ها در شهر نراق به خاطر همنشینی ما با دلیجان است .یعنی کمال همنشین در ما اثر کرد و گرنه ...
محلاتی ها چون به توسعه پایدار فکر می کنندالان 5 سال است اجازه ورود افغانی به شهرستان محلات را ندادن .خوب یادم هست اون اوایل کارخانه داران و مرغداری های محلات اعتراض می کردند ولی فرمانداری محلات مقاومت کرد و محلات شد جزو مناطق ممنوع برای افغانی ها در استان مرکزی .البته مقاومت های شدید مردمی هم در محلات بر علیه افغانی ها وجود داشت .
برعکس دلیجان آغوش گشود برای آنها و الان به درد چکنیم چکنیم مبتلا شدن .
اما در خصوص مورد سوم نیاز به مطالعه و تحقیق دارد . عوامل زیادی دخیل هستند در این پدیده در جای خودش بحث خواهیم کرد .

آقامو سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:26 ب.ظ

سلام آقا مرادی
خیلی مخلصیم من تا حالا فکر می کردم نراق داشته جمعیتش کم میشده اگه این آمار درست باشه که خیلی اشتباه میکردیم .
من بی سواد پیش خودم فکر کردم که میوه فروشی های نراق الان چارتا شدن قبلا یکی بیشتر نبود سه تا رستوران تو نراق زدن قبلا اصلا نبود . نونوایی ها سه تا بودن الان پنج تا است . همه دکون های بازار را خانم ها غرق کردن . پس چرا میگن جمعیت نراق کم شده .
ای بگم خدا جونمرگ کنه این چار تا آدم خائن را تو نراق .
راستی شنیدم نمایندگی آموزش و پرورش تو نراق قبلا برای اینکه معلمای نراق حق روستا بگیرن نراق را روستا قلمداد کرده این درسته ؟

سلام آقامو
آمار اعلام شده کاملا مستند است . نراق از 30 سال پیش تابحال به صورت متوسط 3 درصد رشد جمعیت داشته .
البته این میزان از رشد با آمار رشد جمعیت کل ایران هماهنگ نیست .
اگر به زبان ساده بخواهیم آمار را تحلیل کنیم. اینگونه خواهد شد که جمعیت ایران در سال60 از 30 میلیون به 70 میلیون در سال 90 رسیده است . با این رشد باید جمعیت نراق الان تقریبا 5000 نفر می بود .
یعنی ما الان 2000 نفر کاهش جمعیت داریم که باید آن را جبران کنیم .
در خصوص حق روستای معلمان و روستا قلمداد کردن نراق هم اطلاعاتی ندارد . این موضوع قابل تحقیق و پیگیری است .

محمد پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:10 ب.ظ

سلام
خسته نباشید
ده تا شاید نباشن اما همین ها که دارن تو گروه گردش گری فعالیت میکنن شاید بیان اخه باز نسبت به بقیه جوونا غیرت بیشتری نسبت به نراق دارن اینم شاید احتمال داره
خب ما که نباید بشیم مثل دلیجان بیایم راهشون ندیم به نراق افغانی ها رو یا شرایط رو در نراق برای اونها سخت کنیم البته افغانی ها دارن برای نراق و کشاورزها خوب کار میکنن که جوونهای نراق ترجیح میدن تو میدون یا همون تختگاه میدون بشینن و سیگار دود کنن اما افغانی ها دارن کار میکنن درضمن سیاست جدید دلیجان فرستادن افغانی ها به شهر وروستا های همجواره به نظر من
در مورد جوونها هم که دارن با غریبه وصلت میکنن نیاز به تحقیق نداره میشه یکم به خانواده ها و ازدواج هایی که انجام شده نگاه کرد اکثرا با غریبه وصلت کردن و اکثرا هم از نراق رفتن ولی این وسط خدایش پسرا از نراق کمتر رفتن و موندن اما دخترها خب شاید چاره ای نداشتن مجبور شده اند
البته اقای مرادی جدایی از این بحث ها ما نراقی ها اتحاد نداریم اگه فقط سر سوزنی اتحاد داشتن این مردم نراق چه کارهای که نمیشد انجام داد اما متاسفانه یک نفر بخواهد کاری کنه با تیشه حمله میکنن به ریشش

سلام . محمد . تا این تاریخ درخواستی از طرف جوانان به دست ما نرسیده . میراث فرهنگی اراک دانشگاهی علمی کاربری تاسیس کرده که رشته های مختلف مرمت بنا ها تاریخی و صنایع دستی را آموزش می هد. اگر افرادی تمایل داشته باشند می توانند به میراث استان مراجعه و در دانشگاه فوق ثبت نام و بعد از پایان مرحله آموزش مدرک علمی معتبر دریافت و وارد فضای کار شوند .
تا جایی که بنده اطلاع دارم . رشته مرمت ، معماری، هتل داری ، موزه داری و گردشگری در این دانشگاه وجود دارد .
برای کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید . 08614032560

محمد پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:16 ب.ظ

راستی
اگه واقعا جوونها دنبال کار هستتند برن دلیجان همش ده دقیقه راهه مثل خیلی ها که دارن میرن و غر هم نمیزنن یه نگاه کوچیک به فاصله کاشان تا نشلج بندازید هروز صبح کلی از جوونهای نشلجی میرن کاشان سر کار درضمن جمعیت نشلج از نراق بیشتره
یا یه راه دیگه از این کارهای که حتی تو پارکینگ خونه میشه راه اندازی کرد بکنن فقط یکم صبرو حوصله و اخلاق نیکو میخواد
کافیه یه دور تو نت بزنی تا دهتاش رو پیدا کنی

دوستار نراق جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:08 ب.ظ

با سلام مجدد
آقای مرادی واقعا گاهی اوقات احساس تاسف می کنم
حتما می پرسید چرا عرض می کنم
شما می فرمایید که تابه حال جون ها از شما درخواستی نکرده اند؟
آیا شما تابه حال به درخواست آنها توجه ای کرده اید جدا از این که فقط درخواست ها را توجیه کردید؟
آقای مرادی تا به حال به یاد ندارم نظری از سوی کاربری مطرح شود و شما آن ا توجیه نکرده باشید؟
اگر واقعا دنبال نظر جوان ها در مسیر توسعه شهری هستید جلسه ای در سالن کتابخانه در هر زمانی که شما وقت دارید ترتیب داده و از جوانان دعوت به عمل آورید و بدون هیچ پرده ای نظرات و انتقادات را بشنوید؟
آقای مرادی تمام هم و غم شهر داری شده میراث فرهنگی این میراث فرهنگی تابه حال چه گلی به سر لین جوانان بی کار زنده است؟
آخه رشته های میراث فرهنگی چه باز ار کاری در آینده می تواند داشته باشد؟
میراث فرهنگی سر جای خود بسیار نکو و پسندیده است ولی طور خدا نمی دونم چطوری التماس کنم
برای استقلال نراق و رشد فضای کسبو کار در نراق کاری کنید؟
آقای مرادی خواهشند نفرمایید میراث فرهنگی ربطی به شهر داری ندارد و بودجه های جدا گانه دارد می دونیم
نفرماییداز مراجع قانونی پیگیری کنید باز هم ی دانیم
ولی شهرداری یک رکن سیاسی اجتماعی بزرگ در شهر است که می تواند با نفوذ خود کار های بزرگی انجام دهد
اگر قرار باشد شما مانند بقیه عمل کنید که دیگر چه فرقی با من دیگران دارید
آقای مرادی من مطمئنم اگر یک روزی از مقامریاست شهر کنار روید صد در صد شهر را ترک خواهید کرد علت آن هم واضح است
تابه حال آمار مهاجرت از شهر به شهر های همجوار را در ماه های اخیر مطالعه فرموده اید و تمام آنها از دو عامل سرچشمه می گیرد1.کمی جمعیت 2.نبود کار در شهر
آخه ططور خدا ایطن چه شهری است
امیدوارم سخنان بنده را درک کنید
به امید روز های بهتر
یا حق

سلام . متاسفانه سخنان شما برایم قابل فهم و درک نیست لذا پاسخی یا به قول شما توجیهی برای آنها ندارم .

دانشجوی برنامه ریزی جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:55 ب.ظ

سلام بر همه خوانندگان وبلاگ بخصوص دوستار نراق
من انتظارندارم شما اطلاعات تخصصی داشته باشی ولی این انتظار است که قبل از اعلام نظری در خصوص آن کمی تحقیق کنید .
وقتی عنوان می شود اطلاعات طرح جامع و طرح ویژه نراق نزد ما موجود است یعنی اینکه آمار تک تک مشاغل نراق را داریم . خیلی بیشتر و بهتر از شما !
این اطلاعات با ماه ها کار میدانی مشاوران طرح به دست آمده است و معتبر ترین اسناد شهری است .
ریز جمعیت به تفکیک سن ، جنس ، سال تولد ، میزان تحصیلات و ..... در طرح موجود است . شما هم اگر خواستید می توانید به شهرداری رفته و این اطلاعات را دریافت کنید . ما هم خدمت شهردار رسیدم و آنها را جهت کار های دانشجویی گرفتیم .
در اطلاعاتی که ما داریم شهرستان دلیجان کمترین نرخ بیکاری در استان مرکزی را دارد و شما هم که جزو این شهرستان هستید . پس با چه توجیهی عدم اشتغال در منطقه را عامل مهاجرت از شهر بیان می کنید ؟
نکند انتظار دارید شغل درب خانه یا محله شما ایجاد شود .
واقعا فاصله 13 کیلومتری از محل سکونت تا محل اشتغال باعث ایجاد مهاجرت از نراق شده است یا مواردی دیگر .
من یه روز همین سوال در ذهنم بود و از آقای مرادی پرسیدم . جوابی دادند که خیلی برایم جالب بود . ایشان پاسخ دادن برخی از نراقی ها به کسب و کار در چراغ برق تهران عادت کرده و با توجه به رکود بازار تهران نمی خواهند قبول کنند که باید روش های دیگری برای کسب درآمد را تجربه کنند .

اما سخن آخر با دوستان نراقی .
خواهشا یا در خصوص توسعه پایدار تحقیق کنید یا اینکه .....
مرسی از همتون به ویژه آقای مهندس مرادی

سلام . دانشجوی محترم
تذکر داده بودید که نظرات افرادی مانند دوستار نراق به اصل بحث لطمه می زند لذا آنها را نباید تایید کرد .
با عرض پوزش باید بگویم این را قبول ندارم . ما با این افراد در نراق زندگی می کنیم . نظرات دوستار نراق نظر بخشی از مردم نراق است که یا باید آنها در دیدگاه های خود تجدید نظر کنند یا ما .
این دست از افراد در ذهنشان جاافتاده است که جمعیت نراق طی سی سال گذشته نصف شده و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند چند سال دیگر نراق خالی از سکنه خواهد شد .
دلایلی هم برای این ادعای خود ارائه می دهند.
من فکر نمی کردم بعد از اعلام عمومی آمار نراق این دوستان به خود اجازه دهند باز از کاهش جمعیت شهر حرف بزنند ولی ظاهرا رسوبات فکری آنها سخت تر از آن است که فکرش را می کردیم .
به هر حال قصد این وبلاگ طرح مباحث کارشناسی در خصوص توسعه پایدار درشهر نراق است . لازمه ایجاد این نوع از توسعه باور به تغییر است .
شاید در خروجی این مباحث واقعا ما تغییر کردیم خدا را چه دیدی!
و شاید هم دوستانی مانند دوستار نراق و ....
سپاسگزارم از توجهی که به این وبلاگ دارد .

لیدر شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:09 ق.ظ

سلام
این دوستار نراق همان . م. ق است. من تمامی نظرات این آدم را تابحال در یک فایل جمع کردم.
یکی نیست بهش بگوید نراق غیر از تاریخ و میراث فرهنگی چه چیز قابل توجهی دارد؟
کافیه از این تنها فرصت نراق هم غافل بشیم چند سال دیگه اون را هم از دست خواهیم داد .
راستش را بخواهید من هم مثل این بنده خدا با فرهنگ و فرصت های نراق آشنا نبودم و مثل ایشون فکر می کردم ولی وقتی که با جمعی از جوانها کنار هم جمع شدیم برای کمک به شهرداری به عمق تلاش آنها پی بردم
پیشنهاد می کنم دوستار نراق اگر دوستار واقعی است مثل ما بهترین اوقات فراغتش را به نراق اختصاص دهد تا کمی روشن و بلکه توجیه شود .


سلام . لیدر . فرقی نمی کنددوستار نراق چه کسی است .
این وبلاگ جهت طرح چنین مباحثی درست شده است .
خواهشا استدعا دارم از شما و همه دوستان درخصوص راه کار های افزایش جمعیت نراق و ترکیب جمعیتی آن که هدف این مطلب است بحث کنیم . انتقاد ( تایید ونقد ) از عملکرد بنده و دیگر همکاران قبلی و شورا و ..... بماند برای بعد .
یک سری اطلاعات کلی در خصوص آمار جمعیت نراق ارائه گردیدکه نشان می دهد از سال 1355 تا 1390 نراق 50 درصد رشد جمعیت داشته است .
رشد جمعیت کشور تقریبا 120 درصد بوده است .
یعنی ما نسبت به رشد کلی جمعیت ایران 70 درصد کمتر رشد داشته ایم .
چند فاکتور می تواند باعث این کاهش جمعیت باشد .
1 - کاهش نرخ جمعیت خانوار ( برای مثال متوسط جمعیت خانوار در 30 سال پیش 5 نفر بوده ولی اکنون به سه نفر کاهش یافته است )
2 - مهاجرت از شهر نراق به دیگر شهرهای کشور
3 - عدم جذب مهاجر به شهر ( برای مثال شهر دلیجان به قیمت از بین رفتن روستا های مجاور دراین بخش کاملا موفق عمل کرده است )

حال باید بحث کنیم که چه روشی برای جبران این کاهش جمعیت نراق پیشنهاد می گردد .
خواهشا پیرامون موضوع طرح شده مطلب و نظرات خود را درج کنید . .
ارادتمند شما . م. مرادی

م. دلیجانی شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:16 ب.ظ

ای کاش مسئولین ما در شهردلیجان چنین سایتی را راه اندازی می کردن . متاسفانه در دلیجان کسانی که سرمایه و فکر دارند با فضای رسانه ای مانند اینترنت غریبه هستند و افراد که با اینترنت آشنایی دارند سوابق مدیریتی و علمی و تخصصی ندارند . من به حال نراق و نراقی ها از این جهت غبطه می خورم .
آقای مرادی اگر امکان دارد مطالب خود را در مقیاس شهرستانی بنویسد تا ما هم بتوانیم در بحث ها شرکت کنیم .

سلام دوست دلیجانی
سپاسگزارم از اینکه به این وبلاگ سر می زنید .
بخش زیادی از اطلاعات این وبلاگ در حوزه برنامه ریزی شهری برای رسیدن به توسعه پایدار است که همه می توانند از آن استفاده کنند و هیچ محدودیتی ندارد .
اما وبلاگ درراستای تبادل نظر برای تجربه نراق بخصوص برای دانشجویان و استاتید این حوزه طراحی شده است .

[ بدون نام ] یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:31 ب.ظ

سلام آقای مرادی از شما خواهش میکنم که کاری کنید که جمعیت نراق اندازه نیمور بشه چون همه میگن نراق روستا است

سلام . من هم عاجزانه از شما و همه دوستان استدعادارم در خصوص توسعه پایدار و محتوای مطلب درج شده نظر بنویسید .
با تشکر . م. مرادی

مصطفی یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:21 ب.ظ

سلام
1-به نظر می رسد یکی ازمشکلات مهمی که فکر کنم تاحالا متوجه اون نشدید مقاومت مسئول شرکت شهرکهای صنعتی دلیجان است که کار شهرک صنعتی کند پیش می ره وکاملاً با ایجاد شهرک نراق تواین 5-6 سال که من خبر دارم مخالفه
2- شنیدم اعلام شده برای واگذاری زمین شهرک صنعتی داره برنامه ریزی می شه که غیر ازپول زمین عوارض هم گرفته بشه درصورتی که برای راه اندازی وشروع باید زمینهای باقیمت مناسب وارزان داده بشته تا سرمایه گذارا جذب بشن.البته به نظر می رسه همان مسئولی که گفتم، کمک کنه تا قیمت بالا بره وکسی نیا د اونجا کارخانه احداث کنه.همانطور که راه ایجاد کارخانه غیر مجاز وگرفتن مجوز بعد ازراه اندازی را درشهرک دلیجان نشون بعضیا داده.

سلام .مصطفی.
اگرواقعا به این مطلبی که عنوان کردی ایمان داری چرا موضوع را از شورا ی شهر و فرمانداری پیگیری نمی کنی ؟

شریفی دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:48 ب.ظ

سلام
آقای مرادی
لطفا اول این وبلاگ را در وبلاگهای پر طرفدار شهر من و شهر زیبای نراق و ...لینک کن و بعد در روزهای بعد در مورد مسائل مطرح شده صحبت می کنیم فقط داشته باشیم
1-برای ایجاد هر شغل در شهری همانند نراق و در ناحیه صنعتی آن چقدر سرمایه گذاری نیاز است ایجاد اشتغال 3000 نفری بعید و نا ممکن نه اما کمی بیش از انتظار است
2- چند سالی که در صنعت هستم می دانم که بچه های نراقی در صنعت پیشرفتهای زیادی داشته اند احتمالا شما و دیگران آمار و اطلاع خاص زیادی از صنعت و دانش بچه های نراق ندارید در همین چند سال قبل در همین الیاف خودمان محصولی ابداع شد که سالیانه بیش از هزاران تن فروش حتی در قلب اروپا داشته تمام این ها حاصل همین بچه های نراق است که تعدادی از آنها با مدرک تحصیلی ابتدایی هستند و اگر نبود کوتاهی برخی مسئولان شرکت همین الان در حال تولید الیاف نانو نایلون برای مصارف حساس و امنیتی در همین نقطه توسط کارگران نراقی شرکت بودیم
در ضمن این شرکت قصد فروش دستگاههایش را دارد اگر کسی تمایل دارد اینجانب پیش فروش محصولات آنرا تضمین و اگر خدا بخواهد یکی از خطوط آن را هم در اختیار خواهیم گرفت
3-در ارتباط با صنعت با کاربردو سرمایه گذاری عام اکثر کشور ما دارای صنایع وارداتی هستند و خیلی کم صنعتی است که بومی شده باشد مگر صنایع بزرگ و استراتژیک که سرمایه گذاری های کلان در آن شده و امروز موجبات افتخار کشور شده اند ( نفت ؛ نظامی ، پتروشیمی و حتی پزشکی عمومی و هسته ای )
تا بعد سربلند و پیروز باشید

سلام . جناب شریفی .
1 - بله درست است بنده اطلاعات زیادی از دانش بچه های نراق ندارم. شاید دلیلش این باشد که در شهر هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد .
ای کاش یکی از جوانان عزیز شهر زحمت می کشید . به جای راه اندازی وبلاگ های سمسار گونه و یکنواخت یه وبلاگ تخصصی در خصوص جوانان و استعداد های آنها تاسیس می کرد .
اگر خودشمازحمت این کار ارزشمند را بکشید قعطا بعد از چند سال یه بانک اطلاعاتی خوب از بچه های متخصص نراق خواهیم داشت منهم به سهم خودم کمک می کنم محتوای آن تکمیل گردد .
2 - جناب شریفی عزیز لطفا در خصوص راه های افزایش جمعیت و آیا اینکه تنها افزایش جمعیت برخی مشکلات ما را حل خواهد کرد ؟ نظر خود را بنویسید .
به نظر شما چه نوعی ترکیب جمعیتی عامل توسعه پایدار در شهر نراق خواهد بود ؟

این سوال اساسی مطلب است که متاسفانه دوستان توجهی به آن ندارند !

حامی دوستداران نراق سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:16 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
سعی کردن تمامی کامنت ها و نوشته های دوستان را مطالعه کنم. در بین اونها شاید چند نظر احساسی وجود داشت ولی نه تمام آنهایی که شما در جوابشان نوشته بودید احساسی برخورد نکنید یا مطلبتان احساسی بود.
افرادی هم با عناوین دانشجو و ... به ذکر مطلب و متهم ساختن نراقی ها به بی سوادی چهره خوبی از خودشون نشون ندادند.اون دوستان دانشجو یا متخصص در زمینه برنامه ریزی شهری و ... هم که کارشناسی در زمینه تخصصی دارند یا دانشجوی چنین رشته هایی هستن لطفا مدارکشون را اعلام کنند.
صرف در اختیار داشتن اطلاعات و آمار طرح های آمایش و ... دلیل بر داشتن تخصص نمی شود. مهم استخراج نتایج معتبر علمی، مستند و مستدل از آمار و اطلاعت خام است. من تخصصی در زمینه توسعه پایدار یا برنامه ریزی شهری ندارم و فقط دوستدار نراقم ولی با مطالعه می توان حداقل از شاخص های آن کمی اطلاع حاصل کرد. http://www.tourismscience.ir/our%20arts/shakhes.pdf همان طور که شما اشاره کرده اید جمعیت یکی از شاخص ها است ولی شاخص های مهم دیگری نیز در ارتباط با همین جمعیت مطرح می شوند که نباید از آنها مغفول ماند.
از نظر احساسی، با برخی مواردی که دوستان غیر متخصص اعلام کردند بیشتر از متخصین مجهول الهویه اعتقاد دارم اون آقایی که نشسته از دور می گه لنگش کن باید بدونه که جز چندین صفحه آمار و اطلاعات موارد بسیار مهم دیگر هم به طور مثال در بحث اشتغال وجود دارد. من اگه استاد راهنماش بودم مجبورش می کردم حداقل یک ماهی توی نراق زندگی کنه. مثال نداشتن درمانگاه، مدرسه و ... چیزی نیست که ازش حرف نزد و کتمانش کرد در همون شاخصهای توسعه پایدار یکی از موارد مهم همین چیزهاست.
در مورد شهرک و ناحیه صنعتی هم فکر نمی کنم حرفتون برای 3 سال هیچ موقع درست درست از آب دربیاد. اولا برای شهرک یا ناحیه صنعتی تخصیص زمین خود شهرک یا ناحیه، تامین آب، برق، گاز ، تلفن ، خیابان کشی، ایجاد امکاناتی از قبیل آتش نشانی و تصفیه خانه... لازم است. پس مدت زمانی صرف ایجاد شهرک صنعتی و تقسیم بندی قطعات، فضای سبز و ... می شود. مرحله بعد واگذاری حق انتفاع (نه فروش) زمین به متقاضی است که صد البته قبل از اون متقاضی محترم باید از سازمان صنایع جواز تاسیس کسب کرده باشد.
بعد از کسب مجوز و تخصیص زمین و فراهم نمودن امکاناتی از قبیل آب و برق و ... برای واحد شروع به کار می کنه برای ساختن واحد صنعتی. تسطیح ( اگه انجام نشده باشه)،دیوارکشی، نصب سوله، نصب ماشین آلات و بهره برداری. فکر می کنید یک واحد صنعتی چقدر طول می کشه تا ساخته بشه ؟ 1 روزه ؟ 1 ماهه ؟ 1 ساله ؟ ماشین آلات وارداتی است؟ مواد اولیه چطور ؟ هر واحد صنعتی که مراحل مورد نظر را طی کنه و به بهره برداری برسه فکر می کنین چند نفر در اون واحد صنعتی مشغول به کار می شن ؟
به فرض محال 3000 شغل ایجاد شود، چند درصد اونها در نراق مستقر می شن؟ تامین آّب برای شهرک یا ناحیه از کجا انجام می شه ؟ برای خود شهر مشکلی به وجود نمی آره؟ اصلا برای شهرک یا ناحیه باید کلی مطالعه قبلش انجام شده باشه این کار انجام شده یا توی سفر استانی رای به ایجاد آن داده شده ؟ مثل اون دوست عزیزمون که گفتن اطلاعات و آمار طرح آمایش و ... را دارند بنده هم خدمتتون عرض می کنم از پایان سال 89 تا پایان آذر 1390 اشتغال واحدهای به بهره برداری رسیده استان دقت کنین استان مرکزی 0 بوده است. از ابتدای تاسیس اولین شهرک در استان تا پایان آذر 90 یا همون پایان 1389 در کل استان از بین 26 شهرک و ناحیه 21325 اشتغال داریم.
در نتیجه در 9 ماهه 89 هیچ واحدی هم به بهره برداری نرسیده در صورتی که پیش بینی 1650 نفر در استان برای یک سال بوده حال چطور شما برای سه سال شهرکی که نه به باره نه به دار 3000 نفر پیش بینی می کنین. طرح بانک اطلاعات متخصین تون جالب بود. رشد و زاد ولد هم به خود خانواده ها مربوط می شه فکر نمی کنم کسی بتونه دیگران را به افزایش زاد ولد توی این نابسامانی و وضعیت سخت زندگی مجبور کرد. من خودم اگر کار و زمینه های پیشرفت فعلی ام را در اونجا داشتم مطمئنا اونجا را به تهران کوفتی ترجیح می دادم ولی متاسفانه باید قبول کنیم با اینکه از 1339 تا حالا شهرداری داریم امکانات یک شهر خوب را نداریم. به نظر غیر متخصص من ورود مهاجرین از دور و اطراف نباید مشکلات فرهنگی زیادی ایجاد کنه ولی مهاجرت افاغنه و فرهنگ های متفاوت فکر کنم به قول شما هویت اجتماعی ساکنان را دستکاری می کنه .

سلام
نیازی به رو کردن مدرک نه شما و نه دیگر کاربران محترم نیست . از محتوای کلام می توان به سطح سواد و معلومات افراد پی برد .
جهت اطلاع حضرتعالی که ظاهرا تهران تشریف دارید شهرنراق هم درمانگاه دارد هم مدرسه.
اضافه بر درمانگاه یک باب مطب دکتر عمومی هم در شهر وجود دارد.
در ضمن 15 کیلومتر با یکی از مجهز ترین مراکز اورژانسی کشور فاصله داریم . ( بیمارستان امام صادق دلیجان)
استاد راهنمای این دوست دانشجوی ما دکتر پرویز حناچی است که7 سال پیش معاون وزیر مسکن و شهرسازی بود و الان مدیر گروه معماری دانشکده پردیس تهران است .
در خصوص اشتغال 3000 نفری ناحیه صنعتی خوب دقت کن بیان شده است به فرض مثال.
پس در مثال جای مناقشه نیست .

به هر حال ممنون از اینکه بخشی از واقعیت های ناحیه صنعتی نراق را بیان کردید .

حامی دوستداران نراق سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:30 ق.ظ

نراق با همین جمعیت کمش نراقه . به نظر من غیر متخصص، افزایش جمعیت بدون در نظر گرفتن فاکتورهای اساسی و مهمی که برای یک شهر مطرح هست فایده ای که نداره هیچ موجب دردسر هم خواهد شد. مهم افزایش متخصصین است. جوانان ما باید بیشتر روی کیفیت و ارتقاء خودشون کار کنن. ترکیبات جمعیتی که روی کمیت مانور می دن مثل افزایش زاد و ولد، ورود مهاجرین (متخصص یا غیر متخصص کدومش؟)، افاغنه و بازگشت جوونای قدیم و ... برای نراق پایدار نخواهد بود. من که فکر می کنم همین روندی که در حال انجام است بهترین روند هست. فقط جلوی ورود افاغنه گرفته بشه. در ورود مهاجرین هم بیشتر به متخصصین بها داده بشه. جوونای قدیم هم برای بازنشستگی می آن تاثیر چندانی در پیشرفت و ارتقاء فکر نمی کن داشته باشه فقط جمعیت را اضافه می کنن میان که بر لب جوی بشینن و گذر عمر ببینند ولی مهم اینه که ساختار فرهنگی جامعه با ورود اونها دستخوش تغییر نمی شه . البته که برخی از این موارد از طرقی قابل کنترله .

سلام. نظر جالب و کاملا تخصصی است . استفاده کردم .

دوستان سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:40 ب.ظ

باعرض سلام خسته نباشید
یکی از مشکلاتی که امروز در تمام سازمان ها و ارگان ها و شهر ها به عینه دیده می شود عدم وجود تجربه است هیچ گاه نمی توان نسبت به اعلام نظر یک شخص که تجربه ای در زمینه خاص ندارد توجهی کارشناسی و خاص داشت شما در این وبلاگ اعلام فرمودید که این وبلاگ شاید روزی منبع درسی شود!!!
یکی از بزرگترین مشکلات که در بسیاری از جوامع شکست خورده بوجود می اید وجود نیروی بی تجربه است گاهی اوقات یک دندانپزشک تجربی خیلی بهتر از یک متخصص می تواند اعلام نظر و مداوا داشته باشد.متاسفانه از برداشت هایی که از سخنان جنابعالی و دوستان حاضر در وبلاگ داشتم تنها به این نکته رسیدم که همه با نیروی متخصص برای توسعه پایدار موافق هستند ولی تخصص تنها به کار نمی اید و اگر بکار می آمد جوان های 25 تا 30 سال سردمدار این مملکت می شدند.به طبع شما هم این نکته را قبول داربد.نکته حائز اهمیت اینجاست که شما فقط به افرادی که به این وبلاگ مراجعه می کنند بسنده کرده اید ولی این خارج از افکار حرفه ای است.درست است دوره ریش سفیدی و کدخدامنشی گذشته است و نبود ریش سفید باعث از بین رفتن برکت و نعمت می شود حالا برکت را هر آنچه که می خواهید فرض کنید و در ذهن خود مثال بزنید.به نظر حقیر بهترین گزینه استفاده از دانشگاه آزاد نراق است .چرا نباید همکاری تنگاتنگی بین شهرداری نراق و دانشگاه ازاد آن وجود داشته باشد شما حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که یک همایش و یا سمینار با گرایشات مختلف(اقتصاد شهرهای کوچک،مدیریت شهرهای کوچک،توسعه پایدار در شهر های کوچک وتولید داخلی و ملی و ....)در دانشگاه برگزار کنید شما هم یک اسپانسر بشوید از دیگران هم بخواهید شما را کمک کنند آن وقت مقالات ،طرح ها و .....را از سراسر ایران با تبلیغاتی که در جاهای مختلف انجام می دهید جمع کنید شاید میلیون ها مقاله، از دکترین و مسئولینی که می شناسید بخواهید در مورد آن مقالات و طرح ها نظر بدهند اینگونه طرح ها را جمع آوری کنید و از آن ها بهره بگیرید.این یک روش بسیار ساده و آسان ،مطمئن باشید با مسئولین دانشگاه و حوزه پژوهش مذاکره کنید اسپانسر ها و دانشگاه های قوی تری را به شما معرفی می کنند.
نکته جالب دیگر اینکه در حال حاضر در نراق برخی فکر می کنندهنوز دوره قدیم است که هٌنوز پشت لبشان سبز نشده کت و شلوار شورای شهر را می پوشند تا از پدران خود شورای شهر را ارث بری کنند.شما فرموده اید بنیاد تشکیل بدهیم از بچه های جبهه،جای دیگر عزیزی فرموده اند که از جوانان استفاده کنیم ،هنوز بچه های جبهه یک انجمن تشکیل نداده اند چیزی که نه هزینه ای و نه موضوعات خاصی نیاز دارد.بهتر است شفاف سازی کنید یک اطلاعیه بدهید که کسانی که می خواهند در کانون جوانان نراق عضو شوند فرضاً به فلان سایت مراجعه کنند در این بین به مثال 200 نفر ثبت نام می کنند شما از بین این 200 نفر 50 نفر را با ریزش و با عدم پیگیری و ... خواهید داشت .این 50 نفر را که متخصصین حوزه های مختلف خواهند بود دور هم جمع کنید.شورای شهر و ... را از دل این جوانان بیرون بیاوریم کمک کنیم تا به پایداری برسیم .موضوعات مختلفی هست که متاسفانه مجال صحبت در مورد آن ها وجود ندارد،امید است با حرکتی که انشاءاله دیده شود.پشتیبانی های همه جانبه از طرف حقیر و بسیاری از افرادی که می دانم هستند و می آیند و کمک می کنند خواهیم داشت.
و من اله التوفیق

سلام .
1 - یکی ازمشکلات شهرنراق این است که همه برای رضای خدا قصد دارند گمنام مطلب بنویسند . البته در فضای مجازی اینگونه است !!!
2 - تجربه تخصص دو بال برای پرواز هستند .
3 - بنده به افرادی که فقط به این وبلاگ سر می زنند بسنده نمی کنم .
4 -چهار سال است دو دست خود را برای تعامل بادانشگاه دراز کرده ام به امید اینکه دستی از طرف مقابل دراز شود ولی غافل بودم از اینکه دانشگاه دیگه دستی براش نمونده . دانشگاهی که روزی جاسبی ادعا می کرد نراق را نجات داده الان برای عدم ممات نیاز به کمک همه نراقی ها دارد .
5 - ما که زبانمان مو درآورد شما از مسئولین دانشگاه خواهش کنید از صد ها پایان نامه مدیریت دولتی یکی به موضوع دلایل عدم این تعامل اختصاص داده شود . قول میدم هر دانشجوی ارشدی که این موضوع را برای تحقیقش انتخاب کند 500 هزار تومان کمک هزینه تحقیق از محل وصول طلب 140 میلیونی شهرداری از دانشگاه پرداخت نمایم .
6 - مطالب بنیاد فاضلین به وبلاگ شهر من نراق ارتباط دارد لطفا در جای خودش این بحث رامطرح کنید.
7 - ما منتظر پشتیبانی های همه جانبه حضرتعالی و همه دوستانی که می دانید هستند هستیم .
از نظر طولانی و آموزنده ای که ارسال کردید بی نهایت سپاسگزارم .
موفق و موید باشید .

مصطفی چهارشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ق.ظ

سلام
به نظر می رسد با توجه به وضع موجود نراق که درآن درآمد تقریباً کم است، وجود افاغنه خود یک منبع درآمد حداقل برای یک سری ازافراد می باشد، مانند کسبه ،مسافرکش و... همچنین افرادی که نیاز به کارگرهستند مجبور نیستند هزینه تأمین آنرا از دلیجان تقبل نمایند .
درخصوص امکانات شهری باتوجه به جمعیت کم شهر امروزه شغلهایی که ضروری است به علت درآمد کم هزینه کردراه اندازی آن درشهر مقرون به صرفه نیست .به طور مثال اگر ساختمانی جهت داروخانه وحتی مطب درشهر ساخته یا پیش بینی گرددواین ساختمان به طور رایگان یا اجاره پائین تر دراختیار ایشان قرار بگیرد(و حتی قسمتی جهت سکونت) این فردجهت کار(کلاً دریک مجموعه)، بهتر میل پیدا خواهد کرد وشاید امکان این باشد که با مذاکره باداروخانه های دلیجان شعبه ای ازآن درنراق قراربگیرد ، که می طلبد شورای شهر وشهرداری خصوصاً شورا دراین خصوص تدبیری بیاندیشد که به نظر می رسد درصورت وجود زمین بتوانند بانی ساخت این فضا راپیدا کنند.

سلام . شما بانی را پیدا کن زمین با ما .

دوستان چهارشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:01 ب.ظ

با سلام
موضوعاتی که شما فرمودید در مورد تعامل بین دانشگاه آزاد نراق و شهرداری بنده در مورد آن مسایل اطلاعی نداشتم و خیلی خوشحال شدم از اینکه شما قبل از این که این نظر را اعلام کنم ،اقدام کرده اید و این نشان از توجه ویژه شما دارد.ولی در مباحث مطرح شده از سوی جنابعالی در مورد نجات نراق توسط آقای جاسبی باید مطالبی مطرح شود و آسیب شناسی های مربوط به این موضوع (وجود دانشگاه در نراق )بررسی شود که نه من در مقام این آسیب شناسی هستم و نیز مطالعه ای در این زمینه ندارم و نه در اینجا مجالی برای بحث می باشد.ولی از این موضوع چند نکته وجود دارد،اول اینکه آقای جاسبی برنامه ریزی بلند مدت داشته برای رسیدن به توسعه جاسب، در واقع ایشان نراق را وسیله ای برای نجات جاسب می دانسته است(نه اینکه هدفی برای نجات نراق داشته باشد،طبیعتاً لزومی برای اینکار وجود نداشته) و با سیاست و با مدیریت همراه تجربه به این مهم دست یافته و اکنون دیگر نیازی به تلاش و کمک برای نراق احساس نمی شود.لا اقل این موضوع یک تجربه بزرگ برای مدیران نراق محسوب می شود و فکر نمی کنم این موضوع بیشتر از این قابلیت بحث در اینجا را داشته باشد.از آنجا که بحث مورد نظر شما بررسی نوع ترکیب جمعیت مورد نیاز برای شهر در راستای رسیدن به توسعه پایدار است به نظر بنده موضوع را کارشناسی تر مورد بررسی قرار دهیم و از ابتدا به عواملی که باعث خروج برخی از افراد از شهر شده است بپردازیم و آنگاه جوامع مختلف را که وضعیتی مشابه با وضعیت شهرمان دارند یا در دهه های گذشته داشته اند مشخص کرده و آنهایی که به شرایط آرمانی رسیده اند را در نظر بگیریم و از اطلاعات حاصل شده بهره بگیریم.امروزه علمی با نام داده کاوی جای بسیاری از موارد خاص را گرفته است و مدیران عالی رتبه بیشتر به دنبال کشف الگوهای کارآمد از اطلاعات موجود در سنوات گذشته می باشند تا آنها را بررسی به نقطه عطف مورد نظر دست پیدا کنند.این نوع نگرش می تواند ما را به الگوهای خاص مدیریتی در زمینه توسعه پایدار چه در راستای جمعیت و چه در راستای اقتصاد یاری کند.
امید است مقدمات عمل به آنچه که مطرح شد فراهم شود.(با نام بنده هیچ مشکلی حل نمی شود،اگر به شرایط مطلوب رسیدیم مطمئناً خود را معرفی خواهم کرد.)
ومن اله التوفیق
با تشکر از جنابعالی

سلام .
1 - عمل آقای جاسبی کاملا طبیعی است . هر کس برای آبادانی زادگاه خود تلاش می کند . بله من هم تایید می کنم آقای جاسبی قصد داشت از نراق به عنوان نردبان ترقی و توسعه جاسب استفاده کند.نکته جالب این موضوع این بود که ایشان قصد داشت بعد از بالا رفتن از این نردبان آن را برای همیشه بردارد که ظاهرا موفق نشده است . از این جالبتر این است که ما ده سال پیش این موضوع را به دوستان مسئول در دانشگاه تذکر دادیم میلیارد ها تومان پول نراق در جاسب هزینه شد و صدای کسی در نیامد ولی همین افراد بی صدا در پرداخت عوارض دانشگاه به شهرداری شروع به ایجاد جو سازی کردند که اگر شهرداری بخواهد مطالبات خود را بابت پروانه و عوارض پیگیری کند پول ها را در جاسب هزینه می کنند . خوب به یاد دارم که چه تلاشی می کردند مسئولین مالی دانشگاه که این حق و حقوق را نپردازند و این نپرداختن را جزو فتح الفتوحات خود قلمداد می کردند و بعد .......
2 - لطفا نظر خودتان را در خصوص بد یا خوب بودن مهاجرت ، دلایل مهاجرت نراقی ها طی 100 سال گذشته و اینکه ذاتا مهاجرت برای اجتماعات انسانی یک تهدید است یا فرصت بیان بفرمایید .
سپاسگزارم .

محمد پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:40 ق.ظ

این همه بحث میشه یگیش درمورد چگونه گی افزایش جمعیت نیست
اون حامی دوست دار نراق خیلی به فکر نراقه بیاد اینجا ببینه بعد صحبت کنه یا مصطفی عزیز نراق زمین بسیار داره اما سرمایه نداره
شهرداری نراق توان مالی نداره پول نداره تا هرچی میشه به شهرداری نچسبونیمش

سلام محمد . اشتباه نکن . شهرداری و شورا شده محملی برای خالی کردن فشار های روحی روانی مردم .
هر کس از هر مسئولی ناراحتی داره ، از گرانی ناراحت است ، شهریه دانشگاهش زیاد شده ، کرایه ماشین و یا اجاره خانه اش بالا رفته مسئولی دم دست تر از شهردار و شورا پیدا نمی کنند .
ما هم به این موضوع عادت کردیم . شدیم مثل عروسک بده اون بچه که وقتی بچه اعصابش خورد میشه مو های اون را میکنه .
اگه با زدن ما بعضی ها تخلیه روحی روانی میشن ما حرفی نداریم . الله مع الصابرین .

مصطفی پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:16 ب.ظ

باسلام
اگه وقت داشتم که ناشناس نظر نمی دادم.
ضمناً من که نراق زندگی نمی کنم تنها شهرما دوست دارم وخیلی دوست دارم تا موقعیت طوری بشود که برگردم به زادگاهم.
اگه قرارباشه هرکه نظر می ده خودشم کارانجام بده شورای شهری که ذکر کردم چه کاره اند؟
مگر شورای اسلامی شهر نیست که بسیاری ازامورشهر رابرنامه ریزی می کنه؟
به نظر می رسدشورا هیچ کاری انجام نمی ده وتنها کاری که انجام می شه جزء کارهای خودش محسوب می کنه وگزارش می دهد!!!
خوبه که شورا یه تکونی بخوره

سلام مصطفی
من هم مثل همه نراقی ها که از شهر رفتن می تونستم از نراق برم .
سال 75 بعد از اتمام سربازی موقعیت استخدام در لشکر 27 محمد رسول ا... سپاه برام فراهم شد ولی برگشتم نراق . باور کن 6 ماه اول توی نراق کارگری می کردم تو همین امامزاده بی بی زبیده خاتون .
بنده اعتقاد دارم مهاجرت امری کاملا طبیعی و خوب است .
برای مثال اگر حاج عباس معصومی از نراق مهاجرت نمی کرد هر گز نمی توانست این خدمات ارزنده را به نراق داشته باشد .
ای کاش ما فرزندانی مانندحاج عباس معصومی در نراق به تعداد انگشتان دو دست داشتیم .
پدر من در سن 12 سالگی از نراق به تهران رفته و تا پایان سن 21 سالگی در تهران خیابان عباسی در لوازم الکتریکی کار می کرده .
اون موقعی که در دهه 40 همه به تهران مهاجرت می کردن پدر من از تهران به نراق مهاجرت کرده است .
با همه زحمتی که دراین سالها در نراق کشیده الان که به سن بازنشستگی رسیده قابل مقایسه با دوستانش که بعد از او به تهران مهاجرت کردن نیست .
مصطفی هم اینکه به فکر نراق هستی و ازدور مسائل نراق را پیگیری می کنی قوت قلبی برای مانراقی ها . به امید روزی که برگردی با دستانی پر از تجربه و توان مالی .
موفق و موید باشی

بهروز شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:21 ق.ظ

جناب آقای مرادی عزیز سلام. روی سخنم با آقا محمد است که فرموده اند : اون حامی دوست دار نراق خیلی به فکر نراقه بیاد اینجا ببینه بعد صحبت کنه.
اون که به اسم حامی دوستداران نراق کامنت گذاشتم من بودم تنها دلیلش هم آماری هست که اعلام کردم چون توی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران هستم اعلام آماری که عمومی منتشر نمی شه شاید مشکل ساز می شد ولی دیگه مهم نیست.
می خواهم ببینم این دوست عزیزمون چند سالشه؟ من بیام نراق چی را ببینم؟ من خودم بیشتر از دو سوم عمرم را توی همون نراق گذروندم.با همون بچه های نراق و جوونهای الان نراق بزرگ شدم. هنوز هم می آم و می رم. من اطلاعاتی از نراق ندارم؟ من اگه اطلاعی نداشتم برای اون دوست دانشجومون هم نسخه نمی پیچیدم. در مورد شهرک هم به واسطه کارم و آشنایی که با روال کار دارم نظر دادم.

سلام . بهروز .
تشکر می کنم و یک گلایه .
چرا تابحال اعلام نکردید چنین موقعیت شغلی دارید ؟
بنده ذاتا مهاجرات را امر بدی نمی دانم بد بودن مهاجرت ازاین جهت اهمیت دارد که حس تعلق خاطر به زادگاه انسان را کاهش می دهد .
بازم حداقل شما توی فضای مجازی حل مشکلات نراق براتون مهم است خیلی ها حتی حاضر به گذاشتن چنین وقتی هم از خود به پای نراق نیستند !!!
به قول یکی از دوستان بعضی از نراقی ها از مرده تا مرده به نراق تشریف میارن و تمامی انتقادات خودشون را سر قبر و قبرستان مطرح کرده و همانجا با شهر و شهروندان خدا حافظی می کنند تا مرده بعد .
خدا وکیلی مردم ساکن در شهر نراق خیلی توقعات منطقی تری از ما دارند تا افرادی که به هردلیل از نراق مهاجرت کردن .
به هر حال ما آمادگی داریم از تجربیات شما در جهت توسعه پایدار نراق استفاده کنیم .

[ بدون نام ] شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:16 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید.
(""""لطفا نظر خودتان را در خصوص بد یا خوب بودن مهاجرت ، دلایل مهاجرت نراقی ها طی 100 سال گذشته و اینکه ذاتا مهاجرت برای اجتماعات انسانی یک تهدید است یا فرصت بیان بفرمایید .
سپاسگزارم ."""")

1- خوب یا بد بودن مهاجرت:

در این زمینه می توان مهاجرت را به دو نوع مهاجرت کوتاه مدت و مهاجرت بلند مدت تقسیم کرد .تلکلیف مهاجرت بلند مدت روشن است و از آن جهت که شاید دیگر اجتماعات مهاجرت کرده به محل قبلی خود بازنگردنداین نوع مهاجرت به خودی خود از نوع بد تلقی می گردد،لذا خاصیت چندانی ندارد و تنها از این منظر باید بررسی شود که جلوی اینگونه مهاجرت گرفته شود.
در نوع مهاجرت کوتاه می توان گروه های زیر را مد نظر قرار داد1-مهاجرت برای انجام دوره سربازی 2- مهاجرت برای کسب تحصیلات دانشگاهی 3-مهاجرت جهت دریافت رتبه های تخصصی و این نوع مهاجرت در صورت برگشت اجتماعات به محل قبلی خود ،عامل توسعه است و از نوع مهاجرت خوب می باشد.

سلام دوست بی نام و نشان
بدوا از اینکه نظر شما را نصفه نیمه درج کردم پوزش می طلبم .
ای کاش برای خودتان حداقل یک نام مستعار انتخاب می کردید!
ادامه نظر شما بار حقوقی دارد لطفا کمی آنرا اصلاح کنید تا قابل نشر باشد . بخصوص قسمت آموزش و پرورش
متشکرم .

محمد شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:20 ب.ظ

سلام
اون نظر که درمورد دانشگاه بود خوندم گفتم این خبر یا شایعه رو بگم
شنیدم مسولان سپاه برای خریداری دانشگاه جاسب اقدام کردن به علت نزدیکیش به سایت سردیان و امکاناتی که داره چندتا کارمندای جاسب هم تاییدش کردن حالا راست و دروغش و نمیدونم اما خدا کنه بخرنش برا دانشگاه یا کشتی به گل نشسته دانشگاه نراق خوبه
و درمورد جمعیت هرچی فکر میکنم امکانات شغل و ازدواجهای داخل نراق باید باشه تا جمعیت نراقیها زیاد بشه

سلام محمد .
1 -دانشگاه جاسب متعلق به دانشگاه نراق است . اگر مسئولین نراق پیگیری کنند مانند چند سال پیش واحد جاسب به مرکز جاسب تحت نظر نراق در خواهد آمد .
2 - سایت سردیان متعلق به سپاه نیست . متعلق به سازمان هوا فضا است .
3 - یکی از راه هایی که مدیریت شهری در حال برنامه ریزی برای جمعیت نراق است و آن را در دستور کار خود قرار داده است احداث مسکن مهر ویلایی است .
دولت در حال تبدیل مسکن مهر به واحد های ویلایی است . در این طرح متقاضیان مسکن مهر هردو نفر یک قطعه 200 متری زمین به اضافه 50 میلیون تومان وام دریافت می کنند .
تنها مشکل سر راه نراق شرط پنج سال سکونت بود که با توجه به یک سال تلاش و پیگیری بلاخره موفق شدیم با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی این امتیاز را بگیریم که نراق در استان مرکزی از شرط پنج سال سکونت معاف باشد .
حالا با این اوصاف ببینم دیگه نراقی ها برای برگشت چه بهانه ای جور می کنند !!!

خودم شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:25 ب.ظ

عرض سلام ، ادب و احترام بر همه دوستان خوبی که در این وبلاگ نظر میدن .
چند سوال مطرح کردیم ولی دریغ از ارسال یک پاسخ منطقی . لذا خودم به آنها پاسخ می دهم و دوستان پیرامون آن نظر بدهند

اما پاسخ به سوال دلیل مهاجرت نراقی ها .
150 سال پیش اختلافات روحانیون محل با بهایی های شهر و سوء استفاده دولتمردان در غارت اموال تجار ( مهاجرت گسترده به کاشان و همدان )
100 سال پیش قحطی و گرسنگی ناشی از خشک سالی و شیوع وبا
70 سال پیش تغییر راه اصلی از نراق به دلیجان و به حاشیه رفتن شهر تجاری نراق
50 سال پیش اصلاحات ارضی و از بین رفتن اقتصاد کشاورزی و ایجاد بازار کار در تهران
30 سال پیش تا الان کارکرد نادرست دانشگاه آزاد اسلامی که صرفا منافع خود را در نظر گرفته و رشته هایی را ایجاد کرده است که بتواند سود و منافع بیشتری کسب کند که نتیجه آن در سطح شهر و منطقه و حتی کشور شده تراکم افراد تحصیل کرده در برخی رشته های خاص .
اما پاسخ سوال مهاجرت خوب است یا بد این می تواند باشد که مهاجرت فرصتی است که اگر درست مدیریت نشود تبدیل به تهدید می گردد .
اما گلایه اساسی یک خادم کوچک مردم نراق
اگر نراقی هایی که از نراق مهاجرت کردند و الحمد ا... در حوزه شخصی موفق هم هستند به فکر آبادانی نراقی بودند الان وضع نراق بهتر از این بود .
وقتی خیرین نراقی نخواهند یا نتوانند در حوزه سلامت هزینه یک پزشک و یک دکتر دارو ساز را برای کمک به مردم زادگاهشان تامین کنند و هر وقت به نراق تشریف می آورند کمبود این امکانات را چماق کرده بر سر مسئولین می کوبند چه انتظاری می توان داشت که نراق بیش از این رشد کند .
به فرض مثال اگر 1000 نفر نراقی در طول این سی سال گذشته مهاجرت کرده باشد و هر کدام از آنها این را وظیفه خود بداند که ماهی تنها 5000 تومان به حساب حوزه سلامت شهر واریز کند ماهانه می شود 5 میلیون تومان و با این مبلغ می توان بهترین امکانات را در شهر فراهم کرد .
ولی افسوس که مردانی مانند مرحوم حاج روح الله شنتیایی نادر و کمیاب هستند .
موفق و سربلند باشید

محمد دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:32 ق.ظ

سلام
درمورد دانشگاه جاسب یه کاری کردن که نراق نتونه بش دست پیدا کن واحد شده و خرید سپاه نیروهای نظامی در یک هچین جای که بقول خودشون حساسه یه مکانی مثل دانشگاه براشون عالیه هم سپاه هم ارتش هم وزارت دفاع جاشون میشه
اگه میتونستید یه کاری کنید مسکن مهر رو به مجرد ها هم بدن قول میدم بیشتراز متاهل ها بیان دنبالش
درضمن اقای مرادی چیکار به اونا که از نراق رفتن داریم خب بجا انکه محرم بگن پول برای حسینیه و ال و بل خب بگن پول برای دارو خونه برای دکتر یا همون 5000 تومان رو همین مردم نراق بدن اونی که رفته رفته برای مردن نراق میان فقط

سلام محمد .
مسکن مهر برای مجرد ها خوب نیست . شما مجرد ها برید تا قانون تغییر نکرده فکری به حال خودتون بکنید
اگه فردا متاهل هم شدی اومدی دیدی از وام و زمین خبری نیست گلایه نکنی. هر تصمیمی داری تا یک سال آینده آن را اجرایی کن .
اما در خصوص خیرین حوزه سلامت باید به عرض برسانم 400 میلیون تومان قرار است به ساخت درمانگاه جدید کمک شود که جای تقدیر دارد .
تنهاکسی که در شهر در حوزه سلامت فعال است حاج عزیز فروغی است . کمکش کنید حد اقل با یه خسته نباشی . من هم سعی می کنم تا جایی که امکان دارد کمک کنم خیرین به این مسیر سوق داده شوند .

محمد چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:45 ب.ظ

سلام اقای مرادی
به نظر شما به یه جوون دانشجو والبته بدون یه کار درست و حسابی و سربازی نرفته کسی دخترش رو میده؟؟؟ که بریم دنبال مسکن مهر؟؟
امتحان هم کردم ندادن میگن بچمون رو بدبخت کنیم؟؟
دست اقای فروغی درد نکند اما تلاش یکنفره بی نتیجس یک دست صدا ندارد

سلام . محمد اشتباه نکن . یک دست صدا دارد . مخصوصا اگر دست آقای فروغی باشد . باور کن زمانی که ایشان تدریس می کرد همه از سیلی های ایشون وحشت داشتن . من خودم شانس آورم چون ریاضیم خوب بود .

محمد جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:39 ب.ظ

سلام
اقای مرادی خوشبختانه من شانس آوردم شاگرد ایشون نبودم پس با این حرفها چرا بعضی مردم که قالب جمعیت نراق و میشه گفت انقدر از اقای فروغی بد صحبت میکنند؟؟؟
خب اینگونه که شما میگید که ایشون زحمت مفید زیاد میشن اما بازم از اونها به نیکی یاد نمیشه
البته به نظر من این موضوع به توسعه پایدار شهرمون خیلی کمک میکنه محبوبیت افراد مسئول در شهر واقعا مهمه چون محبوبیت باعث اعتماد مردم و در نتیجه پیشرفت

سلام محمد .
اولا: بفرماید مردم نراق از کدامیک از خادمان خود به خوبی یاد می کنند !!!
به فرض صحت نظر شما این یک اصل پذیرفته در شهر نراق است که افراد باید از جان ، مال و آبروی خود برای خدمت به مردم گذشت کنند وگرنه پا گذاشتن در این میدان خسران دنیا و اخرت را به همراه خواهد داشت .
دوما :هرکس به اندازه آقای فروغی توی این نراق انرژی و وقت خودش را برای نفع عموم گذاشته بود و به قول معروف املاء می نوشت همه دنبال این بودن که ازش غلط بگیرن .
سوما :متاسفانه نه تنهاما نراقی ها بلکه ایرانی ها مرده پرست هستیم و فرهنگ تقدیر و تشکر از کسانی که در گذشته برای ما زحمت کشیدن اصلا در ما نهادینه نشده است .
چهارما :با نظر شما در خصوص محبوبیت مسئولین نزد مردم موافق هستم درست است این موضوع به توسعه پایدار کمک می کند .
چند روز پیش در یک مراسم در تهران که یکی از مسئواین ارشد نظام هم وجود داشت شرکت داشتم . اعضاء حاضر برای یک گروه موسیقی سنتی چندین دقیقه پی درپی کف زدند ولی......
مهمتر از محبوبیت نزد مردم محبوبیت نزد خالق هستی است چون یکی از مهمترین اهداف توسعه پایدار آباد کردن آخرت است نه صرفا دنیا .
فرق توسعه پایداردر فرهنگ ایرانی اسلامی با فرهنگ لیبرال غرب دقیقا همین نکته است .

محمد سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:51 ب.ظ

سلام اقای مرادی
بنده هم حرفهای شما رو قبول دارم همش منطقی بود اما ما وقتی میایم در بین مردم با یه تحقیق میدانی خیلی خیلی ساده متوجه میشیم که این عزیزات قدم در راه توسعه پایدار نراق برنداشته و فقط در پی توسعه پایدار اهداف خود بوده چی؟؟ من نمیگم این عزیزان کاری انجام نداده بلکه میگم تا جایی که در توان بوده کاها انجام شده ولی اقای مرادی یه ضرب المثل قدیمی میگه تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
بهترین قاضی هم برای مسولین مردم هستند که نظری نسبت به این عزیزان ندارند
و صد البته این مردم در دوره بعدی انتخابات شورای شهر همین عزیزان رو انتخاب میکنند میگید نه منتظر باشید چون کسی جز این عزیزان حق شرکت نخواهد داشت

سلام محمد .من متوجه نشدم بلاخره باید به حرف و نظر مردم احترام گذاشت یا نه ؟
به قول شما این عزیزان با انتخاب مردم سر کار هستند همان مردمی که تا نباشد نگویند چیز ها !!!
هر کس که طبق قانون واجد شرایط عضویت در شورای شهرباشد می تواند در انتخابات شرکت کند و مردم هم در دادن رای به هر کسی که بخواهند آزاد هستند .
به نظر می رسد این جمله شما که کسی جز این عزیزان حق شرکت در انتخابات را نخواهد داشت منطقی نباشد .
موفق و موید باشی .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد